zaterdag 5 april 2014

Update!!!!! eindelijk

Oke, de eerste dag van mij reis door vietnam had ik verteld en daarna was het even stil, niet getreurd hier komt het hele verhaal. Dus het is verstandig dit te lezen als je 20 min op je bus moet wachten, in een saaaaie les zit, tussen uur hebt, gewoon echt niks beters te doen hebt of super geïnteresseerd in mij bent!

5 dagen ellende:
van Hanoi naar de bewoonde "toeristische" steden gaan is een behoorlijk eindje.. ik heb er 5 dagen overgedaan. ben tussen door in verschillende steden gestopt en dit was me een ervaring apart. (niet alleen voor mij maar ook voor de vietnamezen, ze hadden nog nooit toeristen gezien...) het was dus voor ons en de vietnamezen aapjes kijken. 
het rijden ging opzich allemaal weg goed en we vonden de steden aardig snel. aangekomen in een stad was de eerste activiteit een hostel/hotel vinden. De mensen in deze steden spreken geen engels, geen een woord. en daar bedoel ik mee, echt geen één woord. Dus wanneer je een hotel vind is het erg moeilijk om te vragen of ze wifi of een warme douche hebben.. 
Ze doen trouwens wel alsof ze het kunnen. en dan zeggen ze gewoon random "yes".... maar ik
vroeg links of rechts?
Ook wanneer je naar de wc gaat moet je een foto van een wc laten zien en van de menukaarten moesten we afbeeldingen google van het eten. dit is trouwens maar 2x gebeurd in een week aangezien we verder als ontbijt, lunch en dinner alleen maar noodle soup konden eten. De specialiteit van het noorden en dus ook het enigste wat er te eten is. suuuper heerlijk maar wel een beetje eentonig als je het mij vraagt. 


Verder heb ik gemerkt dat de vietnamezen niet vriendelijk zijn. je kunt eerder zeggen dat ze boos zijn. altijd boos. gemeen zijn ze ook, ze duwen je spullen en (de enigste keer dat ik ze heb zien lachen) ze lachen je a publiek uit met ze alle(hele groepen tegelijk). Ik probeer vriendelijk mee te lachen ookal denk ik heeel wat anders in mij  hoofd. 

Maaaaar mijn geduld en vriendelijke lachje is ook een keer op...
op de weg naar Hue, een toeristische stad, was zo een gevalletje. 
De reis zou 6 uur duren in totaal. Na 4 uur rijden was een een wijfie die midden op de snelweg bedacht de afslag rechts te nemen (en dit gaf zij braaf aan met haar richting aanwijzer). Nou dat is niet gek opzich, maaaaar afremmen van bijna 80 naar 10 km in 2 sec is wel wat overdreven. prima, dan rem ik ook zo hard. En dat wou madame even checken dus keek zij over haar linker schouder naar mij (terwijl ik ook links ging om haar te ontwijken, aangezien ze toch rechts zou gaan). 
Maaaaar iets wat iedereen weet is dat als je over je linker schouder kijkt de kans groot is dat je stuur mee draait, wat dus ook gebeurde. Bam! ik rij tegen haar op.  eigenschuld kutje. helaas ging ze toen toch naar rechts en raakte ze mijn vriendinnetje waardoor zij op de grond viel met de motor op haar lichaam en schade op de motor. Mooiste komt nu, die @&#*$! vietnamees deed alsof zij het slachtoffer was, terwijl er iemand anders op de grond met een motor en backpack op haar lag te liggen... 
Hier was ik het dua totaal NIET mee eens en heb haar dat inhet nederlands haar fijn uit gelegt! wil dat wijfie weg gaan. "nou jij gaat helemaal nergens wijfie!!" sleutels uit haar scooter getrokken en in me zal gedaan, betalen ga je! (toeristen betalen overal het dubbele voor en ze houden je eeuwig voor de gek. helaas voor hun ken ik de prijzen en lukt dat niet meer. Ik bepaal mijn eigen prijzen tegenwoordig en loop weg.)
" uuuh... miri???? can you help me???" 
shit, laat ik die motor eens van haar afhalen. daarna draai ik me weer om staat serieus het hele dorp achter ons(30 mensen schat ik). 
Ruzie met het hele dorp gehad.. Toen we er achter kwamen dat de polite gebeld was zag ik (alweer) mezelf in locked up abroad. 
Natuurlijk kiest heel het boze dorp de kant van dat schijnheilige wijfie en wij hebben nog steeds geen vietnamees rijbewijs. Weg gaan was dus ons enige optie.... 
Conclusie, ik kan het niet goed vinden met vietnamezen. 


Eerlijk is eerlijk, ik heb 1 dag niet met ze motor gereden maar een bus gepakt. De motor kan gewoon mee als bagage, handig! 
ik heb een busrit genomen omdat het stuk wat ik moest rijden veelste lang zou zijn voor in 1 dag en de tussen gelegen steden nog erger zouden zijn dan als mijn eerste 5 dagen. deze rit duurde 12 uur en had geen opium pauzes. ik was happy!! (ookal vonden de andere passagiers dat de buschauffeur wild reed, wat ik dus totaaal niet had gemerkt)
Na 13 uur dan aangekomen in nha trang snel een hostel vinden en naar het strand. Motor pakken en gaan! 
Nou dat valt dus ook weer tegen anders zou het allemaal te makkelijk en vlekkeloos gaan! 
motor komt met kapotte spiegels en handrem uit de bus... even de buschauffeur duidelijk maken dat hij dit moet maken en dan een half uurtje wachten. "its okay now" en weg is de man. 
het was niet helemaal okay maar what ever ik wil een douche!!
Backpack achter op bevestigen, motor starten en dan eindelijk gaan. 
ha ha, nou nee! start dat ding niet... hoooooe dan? benzine op...
waarschijnlijk heel logisch en daarom ook niet medegedeeld maar wanneer een motor in de bus gaat wordt alle benzine er uitgehaald voor de veiligheid. (weg volle tank) 
daar sta je dan, ergens bij een bushalte in de stad zonder benzine.. 
Maar wij slimme vrouwen zijn voorbereid! we hebben 2 flesjes benzine in onze buddie(waar de backpack op vast gebonden zit en het rekje, waar je ongeveer een half uur mee bezig bent ja. lees vorige blog voor)
Half uur verder met ons laatste benzine dan eindelijk naar het hostel om daarna heerlijk naar het strand te gaan!!
(nha trang is trouwens echt een stad die verziekt is door de russen dus geen bezoek waardig, alleen het strand is oke)



Volgende dag dus snel weg gegaan opweg naar Dalat!!! super veel zin in want daar ga in canyoningen! (wees geduldig ik leg straks uit wat dat is)
Naar Dalat gaan is een ritje van 5 a 6 uurtjes. We begonnen in een korte broek en bikini top omdat het zoooooo heet was! 
"Miri, we need to drink a lot of water en use a lot of sunblock" 
Nouuuu, dat viel wel tegen aangezien we 2 uur lang in de bergen in zwaar onweer hebben gereden, Welkom in dalat! 




Canyoning is eigenlijk abseilen van watervallen, er afspringen/glijden en weet ik wat voor engs allemaal. en omhet allemaal spannender te maken alweer onweer en regen!
Dit was serieus het aller beste wat ik tot nu toe heb gedaan!! foto zegt denk ik wel genoeg. :)


na het canyoning had ik graag een warme douche gehad maar er was geen warm water helaasz trouwens er was helemaal geen water... 
daarna heeft de moeder van het hostel voor ons allemaal heeerlijk gekookt! Dalat family hostel is niet het meest luxe hostel maar wel het aller gezelligste. (omdat het hostel volgeboekt was maar ik zo zielig keek omdat ik drijfnat aan kwam bij het hostel na de ellendige reis door de bergen, kregen we een extra bed ergens op een zolder gangetje en warme thee. 


De dag daarna ben ik naar Mui Ne gegaan. dat is om precies te zijn vandaag en ik heb hier weer van alles mee gemaakt(alweer ruzie) !! maar dat vertel ik morgen, nu ga ik slapen. (en dit is al een lang genoeg blog)

xoxo,
Gossip girl 
(altijd al eens willen zeggen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten